- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021
Sinds kort heb ik weer belangstelling voor fotografie als hobby. Door programma’s als Photoshop zijn fotomanipulaties de gewoonste zaak van de wereld geworden. Misschien dat jouw foto-album van de afgelopen vakantie nog slechts onbewerkte foto’s bevat, maar de foto’s in de media zijn tegenwoordig haast zonder uitzondering minstens in een of andere uithoek bijgewerkt. Zo ook de posters van de PvdA, zo bleek me al snel bij het bekijken. Immers, geen achtergrond blijkt hetzelfde te zijn, ook al moet je attent zijn om dat te zien.
In het novembernummer van Rood, het magazine voor de leden, wordt verslag gedaan van de produktie van de foto’s, welke gemaakt zijn door de fotografe Dana Lixenberg. Interessante opmerking wordt daar gemaakt:
‘Lixenberg vindt het belangrijk dat een portret heel echt en oorspronkelijk overkomt. Niet geënsceneerd. “Vandaar dat ik Wouter Bos tussen het publiek gefotografeerd heb.”
Op een bijbehorende foto staan maar liefst vijf mensen gedrapeerd tussen Wouter Bos en de fotografe, waarbij uiteraard een smal pad is opengelaten.
Ik begrijp prima waarom de foto’s op deze wijze zijn geschoten. Wat ik echter niet begrijp, is waarom er wordt gesuggereerd dat er niet geënsceneerd is en Wouter tussen publiek gefotografeerd is. Het zal best zo wezen dat dit een afspiegeling is van wat Wouter geregeld in werkelijkheid overkomt en waarmaakt. Maar toch…
Ook interessant is om te zien hoe de professionals ongewenste lengteverschillen aanpakken; de diverse figuranten en Wouter Bos staan ieder op planken van verschillende dikte.
Nou ja, mijn zegen heeft het; er is in elk geval open kaart gespeeld over de produktie, althans naar de lezers van Rood toe.
Naschrift: De titel ‘Blikvangers’ is dezelfde als dat van het artikel in Rood.