- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021
Moet ik nou als de wiedeweerga aandelen Philips gaan kopen of niet? Wat is er aan de hand. Ik heb een groot geloof in de komst van elektronisch papier, afgekort e-papier of, in het Engels, e-paper. Denk aan een LCD-scherm, maar dan op plastic of folie ter dikte van papier. Onze nationale trots, Philips dus, heeft er veel research in gestopt en een paar jaar geleden kwamen ze al met hoopvolle berichten over een zwartwit uitvoerinkje naar buiten. Gisteren ging het bericht de wereld in dat ze een volgende stap hadden gezet, namelijk een kleurenscherm op A4-formaat. (Voor de goede orde, het ging niet om Philips, maar om LG.Philips LCD, een samenwerkingsverband tussen het Taiwanese LG en het Nederlandse Philips.) Sommige zaken schetsen toch wel enigszins mijn verbazing.
Wat is het geval. Precies twee jaar geleden verkocht Philips zijn e-paper technologie, machinerie, klanten en alle intellectuele rechten aan het Taiwanese bedrijf PVI. Je zou denken, dan is Philips vanaf zo’n moment geen speler meer in dat segment. Immers, alle intellectuele rechten verkopen maakt ze machteloos. Edoch, ze bleken wel degelijk verder te gaan met ontwikkeling, namelijk in samenwerking met LG. Dat leidde vorig jaar tot de demonstratie van, wederom, zwartwit velletjes op A4-formaat. En nu dus van kleuren op dat formaat. Ik vraag me werkelijk af, hoe voelt men zich nou bij PVI? Voelen zij zich nou belazerd, of is er een verklarend verhaal.
Ik zou dit normaal niet hebben opgemerkt, ware het niet dat Philips uitgerekend op eigenlijk hetzelfde moment het gros van zijn aandelen in LG.Philips LCD van de hand doet. Je vraagt je af wat nou de diepere strategie achter al dat handelen is. Met de uitvinding van de CD hadden ze goud in handen, vanwege de licenties. De uitvinding van e-paper lijkt mij al net zo’n uitvinding. Dat verkoop je toch niet zomaar? Dat is toch een enorme groeimarkt? En dat terwijl hun president-commisaris een dezer dagen bekend maakte genoeg geld in huis te hebben voor het overnamepad.
Wat zal ik doen, Philips-aandelen kopen? Twee jaar geleden maakten diverse mensen op Tweakers.Net opmerkingen die voor de belegger wellicht hout snijden of kunnen snijden. Ik som uitvoerig op, met dank aan de auteurs voor hun intellectuele bedenkingen:
- Is dit geen slechte zet van Philips? Aangezien ik verwacht dat er in de toekomst een gigantische markt zal zijn voor dit soort spul.
- Ik neem aan dat Philips nog steeds aandeelhouder is en dat ze het zo geregeld hebben dat ze de technologie in de toekomst mogen gebruiken.
- Research en Development is voor een bedrijf een vrij grote kostenpost, en zeker voor Philips. Het is daarom prettig als je een stukje daarvan uit handen kan geven zodat je zelf niet die kosten hoeft te maken maar er uiteindelijk wel het gewenste resultaat uit haalt (licentie op het papier bijvoorbeeld).
- Ik snap niet dat ze dit verkocht hebben. Denk eens aan e-kranten waar je geen papier meer voor hoeft te drukken. Nieuwe editie wordt binnen geladen middels wifi, updaten van e-Abri’s (niemand meer nodig voor het vervangen van de posters).
- Ik snap heel goed dat Philips dit heeft verkocht. Een bedrijf waar geen Philips stempel op staat zal meer verkopen dan bedrijven waar dat wel op staat.
Denk aan ASML, voormalig Philips afdeling. Doordat dit bedrijf niet meer geassocieerd wordt met Philips krijgt het de mogelijkheid een veel grotere markt aan te trekken. Echter beschikt Philips nog wel over een grote berg aandelen. - Complete bullshit. Display-activiteiten zijn geen core competences van Philips meer. Vandaar de verkoop. ASML aandelen heeft Philips ook niet meer. Die hebben ze recentelijk verkocht.
- Om zoiets in NL te produceren: personeel is gewoon veel te duur voor gewone productie. Beter is om dat dure personeel gewoon weer in te zetten voor nieuwe ontwikkeling en de redelijk uitontwikkelde produkten te verkopen aan een lage-lonen-partij, met misschien behoud van een behoorlijke hoeveelheid aandelen of winstdeling.
- Philips.. doe dit nou niet! Dit is een multimiljarden markt! Ieder potje pindakaas (iedere verpakking) heeft in de toekomst een E-paper label!
- Ja misschien is het een miljarden markt, maar dat is de TFT markt ook, de marges zijn echter om te huilen, terwijl ze er wel miljarden in hebben geinvesteerd (techniek en productie plants). Wat is dus wijsheid.
- Het lijkt op zich een vreemde zet, maar misschien is Philips wel bezig met een nog mooiere technologie en presenteren ze die over een paar weken. (en dat is het handig eerst het oude te verkopen!)
- Of misschien hebben ze ontdekt dat het gewoon te dure technologie is om papier te vervangen, en dat er bijna geen interesse is van dagbladen en weekbladen.
- Heeft philips e-paper ooit commercieel toegepast? Nu verkopen ze het en PVI gaat meteen producten lanceren. Het lijkt er meer op dat Philips gewooon niet zelf wil produceren, maar alleen maar dingen wil uitvinden.
- Inderdaad. Philips richt zich op (IP) intellectual property. Produceren / assembleren doe je in China. Operators kosten daar $1.33 per uur en geen gezeik over arbo- en milieu wetten. Pompen met die handel.
- De verwachte winsten (voor zover te berekenen) zitten verdisconteerd in de verkoopprijs, het is niet zo dat ze het “zomaar” weg doen. En de wijsheid “It takes money, to make money” gaat misschien hier ook wel op. Wellicht wenden ze het geld wel aan om een ander, meer winstgevend, project op te starten. Of misschien is het wel verkocht omdat iemand van de raad van bestuur het wel leuk vond (niet alle zakelijke beslissingen worden op rationele gronden genomen). Oftewel we zullen in de toekomst wel zien of het een goede keus was.
- Ik denk dat Philips heel goed weet wat ze verkopen, en dat ze er dus ook een erg goede reden voor hebben.
- Ik denk het niet. Managers lopen elkaar achterna in rages, enzovoort. Teruggaan naar de core business en outsourcen zijn twee van die rages die al weer een tijdje passé zijn, kennelijk is daar men bij Philips nog niet van op de hoogte.
- Dit is gewoon een runderige zet. Korte termijn denken bij uitstek. Nu een beetje geld vangen, ipv. in de toekomst een enorme smak.
- Philips bij uitstek. CD-speler ring a bell? Wel uitvinden, maar het geld eraan verdienen aan andere overlaten.
- Philips heeft anders met zijn patenten goed geld verdiend aan de CD-markt hoor. Je moet niet onderschatten wat een patent kan opleveren.
- Je denkt toch niet dat die patent-oorlogen van tegenwoordig voor niets zijn? Dat gaat om honderden miljoenen dollars per rechtzaak.
- Er is overeengekomen dat het Nederlandse bedrijf zijn technologie, machinerie, klanten en alle intellectuele rechten overdraagt aan de Taiwanees. Niets patenten dus.. die dragen ze over..
- Uit meerdere tests van een groot deel proefpersonen blijkt dat grotendeels de mensen nog altijd voorkeur geven aan de papieren versie van boeken / kranten en dergelijke, gewoon om het feit dat die heel makkelijk hanteerbaar zijn, geen energie nodig hebben, je die overal kan meenemen, je die kan opplooien, enz…
Philips gaat niet zomaar ondoordacht een “goudmijn” weggeven, deze technologie is misschien wel winstgevend, maar zal dit niet zijn op korte termijn…
Ze hebben het hier wel degelijk over e-paper, dus geen bewegende beelden, enkel platte tekst en dergelijke anders kom je in het vaarwater van tft/oled, enz, wat dan weer een andere technologie met andere patenten is… - Het is een slimme zet om te zorgen dat de schermen goedkoop worden geproduceerd. Anders zal het nooit aanslaan. Daarom de verkoop aan een Taiwanees bedrijf, zodat zij dit goedkoop kunnen produceren.
Volgende stap van Philips zal zijn om zelf applicaties op de markt te brengen voor deze schermen. Denk aan boekformaat gadget waar je e-books heen kan uploaden en rustig kunt lezen.
Deze strategie wordt al jaren gebruikt in de IC technologie, waar IC’s ontworpen in EU landen in Taiwan worden gedrukt vanwege de lage kosten. - Ik denk dat de e-paper afdeling van de hand gedaan is omdat het niet (meer) past in de huidige marketing-strategie van Philips mbt consumentenelektronica: het creeeren van “experiences”. Het hele e-paper gebeuren was/is denk ik sowieso meer een opstapje voor hele dunne en buigbare compleet functionele displays (wall-paper screens) die nu bij Philips Research ontwikkeld worden.