- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021
En dat om half elf zaterdagavond, middenin België. Eigen schuld? Ja en nee, maar de meesten zullen zeggen: ja. Het gebeurde bij een groot benzinestation langs de snelweg. Je weet wel, met wel zeven tankpompstroken omgeven door honderd bij honderd vierkante meter asfalt en daar ergens vooraan in het midden ook nog een kleine rotonde. Waar was nou verdorrie die LPG-pomp? Waar ik ook keek, ik zag hem niet. Misschien daar links bij Ad Blue? Da’s toch voor vrachtauto’s? Even wat dichter ernaartoe rijden, om het beter te zien. Klang, beng. Wat krijgen we nou! Nee hé, met de linkervoorband de stoep van de rotonde geraakt. Hoe is het mogelijk op zo’n voetbalveld asfalt. Eigen schuld dus, zal iedereen zeggen, vrouwlief rechtszittend als eerste natuurlijk, al houdt ze zich opeens verdacht stil. Ze is al een dik uur zeer chagrijnig, want ze vindt al dat rijden in het donker maar niks, zeker als de gps aangeeft dat we pas half twee ’s nachts thuis zullen zijn – ja, we zijn op de terugweg, van een verder echt uitstekende vakantie. Een uur eerder reed zij nog en wilde ze opeens per sé een hotelletje opzoeken. Echter, de wat goedkopere blijken op dit tijdstip en in dit jaargetij helemaal vol. Dus loodste ze me, na wisselen van plaats, naar eentje die de gps aangaf. Peperduur natuurlijk en dus ging ik niet akkoord. Ik zou wel verder de rit naar huis afmaken. Zij maakte zich zorgen om mijn concentratie, ikzelf absoluut niet. De kilometers vlogen voorbij en ik had alles perfect onder controle. Maar waarom knalde ik dan toch tegen die stoeprand aan?!
Misschien ben ik er toch minder goed in dan ik denk. Maar kan het ook zo zijn dat ik er eigenlijk juist goed in ben? De redenering is als volgt: Ik kom daar aanrijden, doe aan multitasken – want ik stuur én ik tuur naar de LPG-pomp, die ik maar niet kan lokaliseren. En bij dat turen gaat mijn stuur blijkbaar net een tikje naar links, waardoor ik niet keurig langs de stoep maar tegen de stoep rijd. Als ik er slecht in was, en dat had geweten, dan had ik niet aan multitasken gedaan, maar was ik eerst gaan stilstaan om te turen om daarna pas erheen te sturen. Geloofwaardige verklaring? Ik vermoed dat mensen ‘nee’ zullen denken. En zo gaat het natuurlijk heel vaak. Je doet alles uitstekend, neemt zekere risico’s omdat je denkt er uitstekend in te zijn, dan gaat het toch een keertje mis en PATS je imago is te barrel. Het kan je jaren achtervolgen, zo weet ik zeker.
Goed, ik ben dus een uilskuiken. Daarvoor worden we nu wel flink afgestraft, want deze gasauto heeft geen reservewiel en de garage is pas maandagmorgen open, dus we kamperen zolang onvrijwillig op een grasveldje bij het depannagebedrijf. Maar ik wil toch nog even terugkomen op die zichtbaarheid van de LPG-pompen. Het was pas na deze ervaring dat ik me er bewust van werd dat het eigenlijk vrijwel altijd een gedoe is om de LPG-pomp te lokaliseren. Daarom aan de benzinestationbranche het dringende verzoek om voor een echt goede zichtbaarheid te gaan zorgen. Zorg ervoor dat de automobilist aan een enkele blik op de pompstroken voldoende heeft. Me dunkt komt het ook de veiligheid sterk ten goede!
Zal het me nooit meer overkomen, Bo? Dat hangt ervan af of je als individu er het juiste van leert. Het valt niet altijd mee om de oorzaak te doorgronden en die te vertalen in een gedragsverandering, welke er dan inderdaad voor kan zorgen dat DIT je nooit meer overkomt. Ik vroeg me af wat ervoor zorgde dat het stuur een tikje naar links maakte. Ik denk het nu te weten. Ik rijd veel met één hand op het stuur, de linker in mijn geval, op ongeveer half elf. Daarmee geef ik wat druk om deze auto in het gareel te houden, want als ik bij deze auto het stuur loslaat zal de auto ietsje uitwijken naar rechts. Bij het schuin naar rechts voor me uit turen moet ik onbewust wat extra druk hebben uitgevoerd, zoiets. Ik zal me dus voortaan meer bewust moeten zijn van dat effect en als daarin de oorzaak lag dan zal dit me nooit meer (nou ja, minder snel) overkomen.
Andere dingen die ik me bedacht en die misschien ook voor anderen nuttig zijn:
Pechhulp krijgt een heel andere betekenis als je op zaterdagavond te horen krijgt dat je door de garage pas maandag geholpen kan worden, temeer daar vergoeding voor hotelovernachting bij mijn verzekering pas na 48 uur blijkt te gelden.
Ook was het laten wegslepen misschien niet zo slim. Immers, bij het benzinestation stond de auto veilig en beveiligd, met cameratoezicht. Als we daar ons tentje hadden opgeslagen (kon daar prima) hadden we meteen snacks en toilet in de buurt gehad. En op maandagochtend hadden we alsnog de auto kunnen laten rijden naar de autobandengarage. Goed om te onthouden dat de wegsleepdienst je niet altijd naar een ideale of betere plek zal vervoeren.
Trouwens, je kan natuurlijk ook de band mèt velg demonteren, laten brengen naar de autobandengarage om van een nieuwe band te laten voorzien en laten terugbrengen om weer te monteren. Dan is wegslepen al helemaal niet nodig.
Steeds meer mensen blijken zonder extra band op reis te gaan. Bij ons was dat vrij logisch, want de gastank neemt de plaats van de reserveband in. Toch heb ik besloten om voortaan op vakantie altijd een reserveband mee te gaan nemen. Die gaat dan maar (tegen de stank van rubber) mee in een plastic hoes, bij de rest van de bagage.