- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021
Ja, die stelling durf ik wel aan. De uitzending op NPO2 wordt ook door mij momenteel gevolgd. De klasse van de uitvoerenden is fantastisch en meeslepend. Toch kwam er een moment dat ik schrok. De uitzending wordt geheel ondertiteld en op zeker moment viel het mij op: de tekst is doorspekt van antisemitisme. Herhaaldelijk wordt gemeld: “Sein Blut komme über uns und unsere Kinder!”. Dat ‘uns’ is het Joodse volk. En Bach liet er geen twijfel over bestaan dat het ganze Joodse volk Jezus ter dood gebracht wilde zien, ondanks Pilatus’ pogingen om hem te kunnen vrijlaten. Het volk kon namelijk kiezen voor vrijlaten van Jezus dan wel Barrabas, een echte, beruchte en gevreesde crimineel. Nou, dat volk koos voor Barrabas, dus dan weet je het wel hoezeer het Joodse volk Jezus haatte.
Zoekend op ‘matthaus passion bach antisemitisch?‘ kwam ik al meteen op een webpagina waar mijn gevoel bevestigd werd. Van die webpagina:
De vraag laat zich stellen of een bloedspoor van het Matthäus-zin “Sein Blut komme über uns und unsere Kinder!” naar Auschwitz leidt. En dient men de ‘Matthäus-Passion’ nog wel in een kerk op te voeren? Moeten teksten van Bach herschreven worden, zoals drie jaren geleden bij de ‘Johannes-Passion’ gebeurde? Of moeten bij de ‘Matthäus-Passion’ bijlagen verstrekt worden, zoals men in de Thomaskirche van Leipzig onlangs deed?
Need I say more?
Jammer. En geschiedvervalsing ook nog…
Nee, nee, dat beoog ik vooral niet. Wel dat kijkers en luisteraars er bewust van worden gemaakt. Verder denk ik dat Duitsers er ontvankelijker voor zijn (geweest) dan niet-duitsers omdat zij het verhaal veel beter konden volgen.