- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021

De Stint heeft VIER wielen. Het karretje omgooien wordt zo wellicht heel moeilijk.
Uit een artikel van de Volkskrant over de Stint haal ik dit citaat:
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelt vast dat de Stint bij uitwijken ‘zeer stabiel’ blijft voor zowel bestuurder als inzittenden.
Dat was geen recente vaststelling, maar eentje die destijds, bij de ontwikkeling van de Stint, gemaakt werd. Zit ‘m daar misschien het probleem dat tot het ernstige ongeluk op de spoorwegovergang leidde?
Ik heb er nog niemand, behalve mijzelf ergens op Twitter, over gehoord: De bestuurster riep dat de remmen het niet deden. Maar waarom, zo denk ik dan, liet ze het voertuig niet met een flinke zwieper naar de kant rijden, desnoods met het risico dat deze zou omkieperen? Waarom ging ze, naar ik aanneem, rechttoe rechtaan op die slagboom af? Dacht ze er niet aan om een flinke zwiep te geven of is dat met dit ‘zeer stabiele’ vehikel helemaal niet zo makkelijk?!
In het filmpje hieronder zie je dat de voorwielen weliswaar mooi meedraaien met het stuur, maar dat het toch moeilijk is om een flinke zwieper te maken. Dat oogt als een voordeel, maar was bij de spoorwegovergang misschien toch een nadeel.
Het lijkt mij dat het onderzoek zich ook hierop moet richten. Het zou zomaar kunnen dat juist die extreme stabiliteit dit ongeluk veroorzaakte.