- Is ‘Critical (Race) Theory’ echte wetenschap? - 14 december 2021
- Het internet als mindblower en de mensenrechten als bron van onrust - 17 april 2021
- De ernstige fout in de UVRM: Universalisme - 11 februari 2021

Evelien Tonkens is professor aan een universiteit, dus ze zal er wel verstand van hebben als ze het volgende schrijft in een opiniestuk over Baudet’s recensie:
Baudets redenering is te typeren als afschuifseksisme: een maatschappelijk probleem aan de orde stellen en vervolgens in plaats van na te denken over maatschappelijke oorzaken en de eigen rol daarin, de schuld geven aan vrouwen. Te onderscheiden van bijvoorbeeld angstseksisme (zich bedreigd voelen door vrouwen) of slaperigheidsseksisme (even vergeten dat vrouwen ook mensen zijn). Varianten van afschuifseksisme zijn afschuifantisemitisme wanneer Joden de schuld krijgen, afschuifracisme wanneer migranten of zwarten daarvoor worden aangewezen en afschuifhomofobie als de schuld bij homo’s wordt gelegd.
Raakt u ook opeens benieuwd naar haar onderzoekslijnen en -publicaties over vormen van seksisme en afschuiven?
Los van het feit dat Baudet helemààl niet vrouwen dè schuld van ook maar iets geeft, wat een onzinnige rits termen toch. Zouden we zulk woordgebruik serieus nemen, dan valt er nooit meer kritiek te leveren op welke groepering dan ook. Heb je een opmerking op fietsers in het algemeen? Afschuifracisme, want fietsers zijn een groep en in het wereldbeeld van Tonkens is het woord racisme op iedere groep van toepassing. Vind je iets van Italianen? Afschuifracisme, want idem, racisme is op iedere groep van toepassing. Heb je iets tegen terroristen? Afschuifracisme, want ook terroristen zijn een groep, dus je bent een racist. Heb je iets tegen racisten? Afschuifracisme, want je discrimineert als een echte racist de racisten. Merkwaardig genoeg is het dan weer afschuifhomofobie – en dus blijkbaar niet afschuifracisme – als je ook maar iets van kritiek hebt op homo’s in het algemeen. Idem worden ook de Joden in het wereldbeeld van Tonkens gediscrimineerd; zij verdienen blijkbaar een aparte term, waar afschuifracisme toch prima zou volstaan, toch?
Als we kritiek willen leveren staat Tonkens ons maar één weg toe. We moeten dan nadenken over maatschappelijke oorzaken. En de eigen rol daarin. Waarom dat laatste is, vraag ik mij af. Zegt ze nou dat je altijd zelf onderdeel van de oorzaak bent? Dat je zelf altijd medeschuldig bent? Zeg Evelien, zit je hier nou schuld af te schuiven op alle individuen? Besef wel dat alle individuen tesamen de grootste groep vormen; de groep van alle mensen. Zit je nu echt af te schuiven op de mensheid als geheel? En besef je wel dat ons geleerd wordt om niet op de man te spelen?
En wat bedoel je toch met maatschappelijke oorzaken? Heb je het dan over een volkomen autonoom systeem van oorzaak en gevolg waar geen enkele groep invloed op heeft? Zeg je daarmee dat er nimmer naar groepen mag worden gewezen als er iets voorvalt dat we negatief vinden? Dus jij stelt nooit enige groep ergens verantwoordelijk voor? Dus ook niet de groep waar een Baudet onderdeel van uitmaakt? Ook niet kapitalisten? Ook niet katholieken? Ook niet racisten? Ook niet de Russen? Chinezen? Amerikanen? Moslims? Marokkanen? Zeepiraten? Vissers? Haarlemmers? Wandelaars? Hondenbezitters? Pedofielen? Voetballers? Kickboksers? Motorrijders? Hetero’s? Blanken? Witten? Kinderen? Relschoppers? Antifa’s? Pegida’s? Extremisten? Krantenlezers? Mannen?
Dus, nogmaals, jij stelt nooit enige groep ergens verantwoordelijk voor?